- 2023.04.20.
A jó fotók titka – grafikus szemmel
A jó marketing egyik legfontosabb alkotóeleme az érzések közvetítése, amit az adott termék vagy szolgáltatás kivált belőlünk. Ezért fontos az, hogy egy reklámkampány során, vagy a közösségi oldalakon jó fotókat használjunk hirdetéseinkhez, posztjainkhoz.
Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a grafikus pálya mellett a fotózás is a hivatásom és azon belül is az emberi reakciók, érzések megörökítése a kedvenc területem. Így ez a kvalitás hatalmas segítség számomra, mikor egy-egy kampányhoz meg kell találni a megfelelő stockfotót, vagy mikor saját magam készíthetem el azokat a fotókat, amiket marketing célra használunk.
Viszont sok esetben előfordul az is, hogy a grafikusnak hozott anyagból kell dolgoznia, ami a legtöbbször nem egyszerű feladat.
Ha nem jó a fotó, sokkal több vele a munka
Volt rá példa, hogy kaptam nagyon igényesen elkészített kreatív termékfotókat, azonban sajnos nem gondolta végig az ügyfél azt, hogy ezekből a képekből például weboldali slider készül és ezért fontos lenne, hogy fekvő formátumú legyen és ne legyen szűkre vágva. Olyan is előfordult, hogy egy eseményt úgy fotózott végig valaki, hogy koszos volt a kamera lencséje és így szinte az összes fotó homályos volt. Vagy gyakori eset az is, hogy úgy kapunk egy webshophoz termékfotókat az ügyfelektől, hogy „zajos” körülöttük a háttér, magyarul túl sok dolog van pluszban a képen, amit el kell tüntetni. Ilyenkor általában körbevágom a terméket és egy fehér háttérre helyezem, de ez ebben az esetben jelentős plusz időt és munkát jelent.
Ezért arra gondoltam, hogy összeszedek néhány dolgot, amivel ügyfél oldalról tudod támogatni a grafikus munkáját, ha mindenképp a saját képeidet szeretnéd felhasználni a kampányban.
1. Ráhagyással készüljön a kép
Mit is jelent ez a gyakorlatban? A grafikusnak mindig könnyebb vágni egy képből, viszont ha túl szűk kivágással fényképezték, akkor kipótolni nehéz, sokkal több időt vesz igénybe. Ezért fontos, hogy inkább mindig messzebbről fotózzunk és hagyjunk helyet a főtéma körül.
2. Figyeljünk a kompozícióra
Sokat hozzá tud adni egy képhez, ha megfelelően van komponálva, jó szögből készült a kép.
Egy kreatív termékfotó esetében például a környezet sem mindegy, amiben elhelyezzük az adott terméket, illetve, hogy milyen kiegészítő dekorációs elemeket teszünk mellé. A megvan az alap kompozíció, akkor fotózzunk több nézőpontból, több szögből, hogy változatos képeink legyenek.
De ez ugyanígy igaz akkor is, ha nem terméket fotózunk, hanem egy szolgáltatást mutatunk be.
3. Mindig tisztítsuk meg a kamera lencséjét, mielőtt fényképezünk
Ennek a jelentőségét szinte magyarázni sem kell. Ha piszkos a lencse, az nagyon meglátszik a fotón, főleg, ha telefonnal fényképezünk. Csúnya foltok és homály kerülhet a fotóra, ezért igyekezzünk mindig tisztán tartani a lencsét.
4. Figyeljünk arra, hogy honnan jön a fény
Fotózás során a fény lehet a barátunk, de ugyanakkor az ellenségünk is. Attól függ, hogy hogyan használjuk. Ha például egy termék esetében szeretnénk, hogy az eleje érvényesüljön, akkor ügyeljünk arra, hogy szemből essen rá a fény. De persze lehet játszani azzal is, hogy a fény hátulról világítsa meg a témát, attól függ, hogy mit szeretnénk kiemelni. De alap esetben az a jó, ha szemből világítjuk meg.
5. Ügyeljünk a fotó hátterére
A kompozíciónál említettem, hogy nem mindegy, hogy milyen környezetben fényképezzük le a témát.
A háttér hozzá is tud adni a képhez, de el is tudja rontani, ezért mindig úgy érdemes megválasztani, hogy jobban kiemelje a fő témát.
Ha például azt szeretnénk, hogy a grafikus ki tudja vágni a terméket a fotóról és más környezetbe helyezze digitálisan, akkor teljesen semleges fehér háttér előtt fotózzuk le.